,,Warsztaty dziennikarskie”

Tydzień Języka Polskiego w naszej szkole jest okazją do pogłębiania tajników polszczyzny, doskonalenia sprawności językowej uczniów. To również uświadamianie uczniom konieczności ochrony dziedzictwa językowego oraz ukazywanie bogactwa naszej ojczystej mowy. W tym czasie spotykamy się z ekspertami językowymi, zarówno z Polski, jak i środowiska lokalnego oraz z rodzicami.
11 marca przybyła do naszej szkoły pani Elżbieta Sobolewska-Farbotko, dziennikarka radiowa i prasowa, współzałożycielka Radia Bibola w Londynie, korespondentka Radia Watykańskiego w Wielkiej Brytanii oraz wieloletnia współpracowniczka mediów polonijnych. Spotkanie z panią Elżbietą zostało poprzedzone występem uczniów klasy 5a, którzy przypomnieli zebranym cel i historię powstania Dnia Języka Ojczystego. Następnie zaproszeni przez nas rodzice, dla których język polski nie jest językiem ojczystym, zaprezentowali nam swoje umiejętności językowe.
Wśród nich była pani Valeria Bedkovska, która z pochodzenia jest Rosjanką. Pani Valeria przeczytała nam wiersz ,,Na straganie’’ Jana Brzechwy po polsku, a następnie przetłumaczyła ten utwór na język rosyjski. Przeczytała także wiersz w języku łotewskim. Byliśmy pod wrażeniem językowych umiejętności pani Valerii, która chętnie odpowiadała biegle po polsku na pytania dotyczące nauki języków, zadawane nie tylko przez uczniów. Nauczyła nas też kilku zwrotów grzecznościowych w języku łotewskim. Następnie pan Mikołaj Mikosik przeczytał nam ,,Lokomotywę’’ Juliana Tuwima w języku angielskim. Pani Marta Bąk przeczytała fragmenty ,,Akademii Pana Kleksa’’ w ramach akcji: Rodzice czytają dzieciom. Podziękowaliśmy rodzicom wręczając im Dyplomy Poligloty. Uczniowie wzięli także udział w potyczkach językowych. Bardzo chętnie zmierzali się z polskimi łamańcami językowymi. W kolejnej części spotkania pani Elżbieta przeprowadziła warsztaty dziennikarskie dla uczniów klas: 4b i 5a. Uczniowie dowiedzieli się, jakie cechy powinien posiadać dobry dziennikarz i jak napisać artykuł prasowy.
Pani Elżbieta przeprowadziła również ćwiczenia służące poprawieniu dykcji, która jest niezwykle ważna dla dziennikarza radiowego. Wyjaśniła na konkretnym przykładzie, co to jest sonda i czemu ona służy. Następnie przeprowadziła sondę na temat dwujęzyczności wśród uczniów i nauczycieli.
Obiecała także, że wykorzysta nagrany materiał w swojej relacji z Wielkiej Brytanii dla Radia Warszawa.
Spotkanie z dziennikarką ma zaowocować dalszymi warsztatami, których celem będzie między innymi stworzenie audycji radiowej prowadzonej przez dzieci pod kierunkiem naszego gościa.

ZałącznikWielkość
Image icon photo 1.jpg124.95 KB
Image icon photo 2.jpg196.64 KB